13, 14 y 15 de octubre 2021

Salón de actos

Centro de Ciencias Humanas y Sociales – CSIC 

C/Albasanz, 26-28, 28037, Madrid 

Organizan: Sandro Carocci (Università degli Studi di Roma Tor Vergata); Federico Del Tredici (Università degli Studi di Roma Tor Vergata)

The ERC project Petrifying Wealth. The Southern European Shift to Masonry as Collective Investment in Identity, c. 1050-1300, investigates the use of durable masonry (in stone, brick, or other material), which from the mid-11th century increasingly became a way for families, lay and religious communities, individuals, and political authorities to display their political, social, collective, and religious identity.
The conference Petrified Conflicts (Southern Europe, 1000-1300) is one of the scholarly events promoted by the project. It is designed to bring into focus the role that buildings played – precisely in virtue of their increasing material and symbolic importance for a growing number of actors – in the context of conflicts of various kinds, including: between bishops and urban communities; between men with different religious allegiances; between lords; between lords and their subordinates; between different views of ecclesiastical hierarchies; between urban families and between political factions; between urban communities and sovereigns; between sovereigns and nobles; between the members of the same kinship group.
What interests us are not merely conflicts involving buildings for military reasons, but events in which the very existence of a building becomes the primary cause of an active conflict, on the military, symbolic, religious, social, or political level. The analysis is centred on sources of any kind, integrated by a specific investigation of the structural and architectural features, location, symbolic value, and religious and symbolic significance of the buildings under discussion.

Il progetto ERC Petrifying Wealth. The Southern European Shift to Masonry as Collective Investment in Identity, c. 1050-1300, indaga il ricorso alla muratura durevole (in pietra, laterizi e altri materiali) che dalla metà dell’XI secolo diviene in modo sempre più esplicito uno strumento per manifestare la propria identità politica, sociale, collettiva e religiosa da parte di famiglie, comunità laiche e religiose, singoli individui e poteri politici.
Il convegno Petrified Conflicts (Southern Europe, 1000-1300) fa parte delle iniziative scientifiche promosse dal progetto e mira a mettere a fuoco il ruolo che gli edifici – proprio in forza di un’importanza materiale e simbolica sempre più forte, per un numero crescente di attori – poterono giocare nel contesto di conflitti di varia natura: fra vescovi e collettività cittadine; fra uomini segnati da appartenenze religiose diverse; fra signori; fra signori e sottoposti; fra visioni diverse della gerarchia ecclesiastica; fra famiglie e fra fazioni urbane; fra collettività cittadine e sovrani; fra sovrani e nobiltà; fra membri di una stessa parentela; e altro ancora.
Ad interessare non sono conflitti che coinvolgono gli edifici per semplici ragioni militari, ma quelle vicende in cui l’esistenza stessa di un edificio diviene la causa primaria di una conflittualità attiva sul piano militare, simbolico, religioso, sociale, politico. Al centro delle analisi sono fonti di qualsiasi tipologia, integrate con una specifica analisi caratteri costruttivi e architettonici degli edifici in discussione, della loro collocazione, del loro valore simbolico, e del loro significato religioso e politico.

El proyecto ERC Petrifying Wealth. The Southern European Shift to Masonry as Collective Investment in Identity, c. 1050-1300, investiga el uso de materiales duraderos (en particular piedra y ladrillo), que a partir de mediados del siglo XI se convirtió en una herramienta cada vez más explícita para manifestar la identidad política, social, colectiva y religiosa por parte de familias, comunidades laicas y religiosas, individuos y poderes políticos.
El congreso Petrified Conflicts (Southern Europe, 1000-1300) forma parte de las iniciativas científicas promovidas por el proyecto y pretende centrarse en el papel que los edificios -precisamente por su cada vez mayor importancia material y simbólica para un número creciente de actores- podrían desempeñar en el contexto de conflictos de diversa índole: entre obispos y comunidades urbanas; entre miembros de distintas filiaciones religiosas; entre señores; entre señores y súbditos; entre distintos representantes de la jerarquía eclesiástica; entre familias y entre facciones urbanas; entre comunidades urbanas y soberanos; entre soberanos y nobleza; entre miembros de una misma familia; y más.
No son los conflictos que involucran edificios por simples razones militares lo que interesa, sino aquellos acontecimientos en los que la propia existencia de un edificio se convierte en la causa principal de un conflicto activo a nivel militar, simbólico, religioso, social o político. En el centro del análisis pueden estar las fuentes de cualquier tipo, integradas con un análisis específico de las características constructivas y arquitectónicas de los edificios en cuestión, su ubicación, su valor simbólico y su significado religioso y político.